Seminarul de instruire cu tematica
„ Cetățeanul în primul rînd”
Stimați consăteni, timp de 3 zile locuitorii comunei noastre, funcționarii publici, consilierii și șefii instituțiilor publice au beneficiat de o instruire la cel mai înalt nivel în domeniul democrației, transparenței administrative și metode de implicare a cetățenilor în procesul decizional.
În prima zi a seminarului s-a discutat despre noțiunea de democrație, sistemul de valori ale democrației, facilitățile acordului cu Uniunea Europeană și care sînt condițiile și dezavantajele aderării RM la Uniunea Vamal Euroasiatică. Deasemenea pe parcursul instruirii participanții au avut posibilitatea de a pune în practică teoria prezentată. La primul exercițiu „ Calea spre democrație” fiecare grup au identificat care sînt semnele democrației în comunitatea noastră, ce obstacole și pericole pot apărea în drumul spre democrație și nu în ultimul rînd care ar fi și cotiturile greșite .
Semne ale democrației : opoziție constructivistă, respectarea drepturilor omului, separarea puterilor, comunicarea reciprocă ... |
Obstacole și pericole: corupția, indiferența, incompetența, lipsa transparenței, conflicte de interese, gender ... |
Cotituri greșite: comportament autoritar, influiența aprobării unor decizii, ignorarea opiniilor, aprobarea incorectă a deciziilor... |
Grupul „Consiliul local” au avut sarcina de a identifica lacunele în activitatea primarului: recepția finală a efectuării unor lucrări (cum ar fi proiectul cu drumurile locale sau renovarea celor 14 fîntîni din comuna Gotești) se face fără comisia de monitorizare, efectuaează unele lucrări fără aprobarea deciziilor consiliului comunal (de exemplu mai întîi sau realizat lucrări la punctul medical din flămînda și tocmai peste cîteva luni solicită de a primi autorizația de a construi un punct medical, etc.). Cum își doresc ca să activeze primarul: să creeze o comisie de monitorizare a implimentărilor diverselor proiecte și această comisie să participe la rezoluțiile finale a lucrărilor efectuate, deasemenea ca toate lucrările să fie efectuate conform unui plan bine stabilit din timp (mai întîi adoptăm decizia de autorizare a costrucției punctului medical și mai apoi efectuăm lucrările). În ceea ce privește lacunele în activitatea cetățenilor: lipsa informării aduce la dizinteres din partea lor, sînt foarte pasivi; și-ar dori că cetățenii să fie mai activi, mai dornici de a se implica în viața comunității.
Ultimul grup „ Cetățenii” au fost cereașa de pe tort, ei au avut marele noroc :) de a identifica atît lacunele în activitatea primarului cît și a consiliului local, autorități ce dețin puterea acestei comunități. Lacunele în activitatea primarului: nu este receptiv la problemele înnaintate de cetățeni, nu se străduie să rezolve probleme comunității: salubrizare, iluminare stradală, etc, lipsa comunicării cu tinerii din comună, nu ține cont de opiniile/sugestiile altora. Cum și-ar dori cetățenii să activeze primarul : să fie mai receptiv la doleanțele cetățenilor, să accepte și opiniile, proiectele și a cetățenilor, să fie o colaborare cu toate păturile sociale și cu toate categoriile de vîrste, să acorde atenție și tinerilor activi. În ceea ce privește activitatea consiliului : mai multă competență, responsabilitate, punctualitate, seriozitate, adoptarea deciziilor în baza legilor și în folosul cetățeanului și nu în ultimul să declare din timp dacă sînt prezente conflictele de interese în procesul adoptării unor decizii.
În rezultat sa concluzionat că atît activitatea cetățenii cît și activitatea APL lasă de dorit. Acest lucru a fost vizibil și prin prezența a unui număr mic de consilieri și cetățeni la seminar.
La finele primei zile toți au rămas impresionați și uimiți de faptul că au pe parcursul programului de lucru a fost prezentă o cooperare între Cetățean-APL , fiecare a avut posibilitatea de a-și expune propria opinie fără a fi atacat verbal.
În cea de a II - a zi participanții au avut posibilitatea de a se informa cu privire la transparența APL. Să determine care sînt deosebirile dintre: informarea cetățenilor (atunci cînd aleșii locali prezintă acea informație care consideră ei că poate fi prezentată), accesul la informație (cetățenii comunei au dreptul de a solicita orice gen de informație cu caracter public) și transparența APL (admnistrația publică locală postează toate proiectele de decizii cu 15 zile înainte de a fi anunțată ședina ordinară sau extraordinară a consiliului local, postează toate deciziile aprobate în cadrul ședinței, postea material video sau poze din cadrul desfășurărilor ședințelor consiliului, publică bugetul local, listele persoanelor care au benificiat de ajutoare materiale, etc.).
Fiecare cetățean are dreptul de a solicita informație cu caracter public și de a primi informația solicitată. Spre marele regret la moment înafară de panourile informative cetățenii nu au o altă sursă de informare , cum ar fi proiectele de decizii, deciziile aprobate în cadrul ședințelor consiliului local sau alt gen de informație publică. Deasemenea cetățenii nu sînt informați depre modalitatea de a scri o petiție și pentru ce e necesar de scris o petiție.
Pentru a spori transparența APL Gotești își planifică de a crea buletinul informativ al consiliului local, de a crea sait-ul comunei, de a crea un număr mai mare de panouri informative.
Astfel administrația publică locală realizînd cele planificate, va asigura accesul la informație. Prin plasarea proiectelor de decizii pe sait-ul comunei, fiecare cetățean va putea participa atît la etapa predecesivă ( fiecare cetățean va putea oferi propunei pentru soluționarea unor probleme, întrebări , sugestii. ) cît și la etapa decizională.
În ziua a III - a participanții au avut parte de o nouă experiență în viața și activitatea sa și anume participarea în simularea unei dezbateri locale, activitate la care participă pentru prima dată. În cadrul acestei activități toți cei prezenți au fost implicați în mod direct în simularea dezbaterilor executînd diverse roluri: de moderator, expert independent, secretar care a înregistrat procesul verbal, persoane care au prezentat și argumentat opiniile în soluționarea problemei prioritare identificate în comun și nu în ultimul rînd cetățenii activi, care au avut dreptul la libera expunere pe mariginea soluționării acestei probleme.
Problema prioritară: Ce să facem pentru a avea un sat curat?.
Au fost prezentate două opinii:
- Opinia I: De organizat ÎM din comuna Gotești să presteze servicii de salubrizare
- Opinia a II-a: Atragerea ÎM Țiganca ca prestator de servicii.
În final emoțiile erau de nedescris, deși a fost doar o simulare fiecare și-a îndeplinit rolul cu adevărat.
Rezoluția acestui seminar este următoare: în data de 29 martie 2015 pentru prima dată în istoria comunei Gotești va fi organizată și desfășurată dezbaterea locală cu tema: Salubrizarea în comuna Gotești. Intrararea este GTRATIS. Fie care cetățean va avea posibilitatea de a-și expune opinia privind modalitatea de a avea un sat curat.
Rezoluția acestui seminar este următoare: în data de 29 martie 2015 pentru prima dată în istoria comunei Gotești va fi organizată și desfășurată dezbaterea locală cu tema: Salubrizarea în comuna Gotești. Intrararea este GTRATIS. Fie care cetățean va avea posibilitatea de a-și expune opinia privind modalitatea de a avea un sat curat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu